Vollviks dieseldrøm

26.07.2006 @ 16:46
Av Ole Berthelsen

Vollviks våte dieseldrøm

At Idar Vollvik sparer 17.000 kroner per tank med avgiftsfri diesel, mens naboen med sin 20-hester betaler full pris på bensinen, skyldes en antikvert regel som bør fjernes.

 

Etter noen friske dager med fokus på boligskatt, har sommerdebatten tatt sjøveien. Ifølge Dagsavisen sparer turboinvestor Idar Vollvik 17.000 kroner hver gang han fyller tanken på Fairline-yachten sin med 3000 hestekrefter.

 

Sjakktrekket er at Vollvik kjører diesel på sjøen. Dermed slipper han bilavgiften på nærmere tre kroner literen. Naboen på marinaen (hvis det er plass til flere båter på brygga) må betale full pris dersom han er så uheldig å ha bensinmotor på jollen.

 

Slik blir verden når gamle regler får stå. En gang i tida var det et poeng å skjerme den dieseldrevne nyttetrafikken til lands og til vanns fra avgifter. I dag, når over halvparten av bilene og flesteparten av de større båtene som selges går på diesel, er avgiftsfritaket en anakronisme i sin nåværende form.

Hvis hensikten hadde vært å tvinge båteiere til å gå over til mindre tørste motorer - som dieselmotorene er - kunne det ha noe for seg å bevare avgiften. Men vi har ikke hørt et skvatt fra miljøvernminister Helen Bjørnøy i saken. I stedet er det behovet for billig drivstoff til nyttetrafikken som trekkes fram. Skal nyttetrafikk skjermes, må det skje på andre måter.

 

Idar Vollvik er da heller ikke særlig opptatt av fritaket når han fyller tanken.

 

-         Om det er slik at småbåteiere betaler mer i drivstoffavgift enn meg, synes jeg avgiftene må justeres så de blir mer rettferdige, sier han til Dagsavisen.

 

Dersom Regjeringen skal forfølge den tanken, er det duket for omkamp om skatt. En justering av avgiftene betyr vanligvis at avgiften som er lavest justeres opp.

 

I motsatt fall må Regjeringen innføre en totrinns stige for bensin også, avhengig av om den brukes i båt eller bil. Da kommer mange båteiere til å bli grønne i ansiktet, og ikke på grunn av sjøgang. I stedet vil noen av de spareorienterte bruke heverten for å få billigbensinen over fra båten til bilen.


En deltaker på Nettavisens veggavis mener spørsmålet er mer komplisert enn som så. Han peker på at mange mindre båtmotorer også går på diesel, mens mange store motorer fortsatt går på bensin.


- Er det da så urettferdig at min VolvoPenta 14 hk slipper denne avgiften, mens naboens 225 hk Mercury bensinsluker skal ha avgift, spør han.  
 

Etter å ha fått de fleste av Norges boligeierere på nakken tidligere i uka, kan Regjeringen trøste seg med at det er færre dieselbrukere på sjøen enn det finnes illsinte huseiere. Dermed kan det være lettere å få en avgiftsendring gjennom. På den annen side må selv Idar Vollvik fylle tanken veldig mange ganger før det monner i statskassa.

  

Diskuter saken i Veggavisen.


Kommentarer:
Postet av: John

Hmmmmm,merkelig at folk er så misunnelige.Hvis man ikke vil fylle bensin på båten sin,så kjøp en dieselmotor drevet båt da! Folk er vel ikke så DUMME,at de tror avgiften vil forsvinne på bensin???Den øker vel heller på diesel.Ja og hvem har skylden for det???Jo de som absolutt skal ta dette opp som et tema.Noen ting bør være "hemmelig" Statsministeren er et svin,sammen med restene av kollege sine i regjeringen......så kan de tjene penger på noe,så gjør de det.

26.07.2006 @ 18:12
Postet av: Pål Vangsnes

Ja de med stor båt, høyest forbruog og mest penger kjører avgiftsfritt. Helt HØL I HUE.!!!

26.07.2006 @ 18:23
Postet av: Andreas

Har ikke Nettavisens redaksjon hørt at man vekker ikke sovende hunder?

26.07.2006 @ 20:41
Postet av: Steinar

Ja, det er ikke lett i disse agurktider og for de med høy misunnelses faktor. De som har mye penger bryr seg lite om avgiftene, mens de som er i den store hopen sliter med dem. Uansett propaganda- det er den gemene hopen som må slite mer for å prøve å fylle det sorte hullet som styres av finansdepartementet.

26.07.2006 @ 21:30
Postet av: Tor Geir

Er jo helt "mollbo" når man tenker på det, hvorfor skal vi med bensinmotorer på sjøen betale en avgift som "dieseldyra" slipper????? å ikke kom og fortell meg at det er så fryktelig miljøvennlig å kjøre diesel når går opp i HK for å få fart på de store båtene, det virker jo som at det er det som skjer :-(

26.07.2006 @ 21:44
Postet av: Undrer

Har virkelig Vollvik en båt med drivstofftank på nesten 6000 liter???Misunnelig nå ja.

26.07.2006 @ 21:48
Postet av: Stig

Jeg er ikke noen millionær, men jeg er heller ikke noen idiot heller. Jeg valgte å kjøpe en båt med dieselmotor, så nu tøffer jeg rundt i skjærgården med de laveste kostnadene.Man trenger ikke være millionær for å være smart.

Postet av: Per

Marin bensin kunne tilsettes en indikator tilsvarende avgiftsfri diesel for å kunne avsløre bruk i bil, og dermed kunne "veiavgiften" fjernes. Utopisk ? Absolutt.Mer realistisk er at båteiere med bensinmotor kan bygge om til E-85. Problemet er bare at det finnes 1-en pumpe her i landet med E-85, og den ligger et stykke oppe på land......

27.07.2006 @ 01:32
Postet av: Per Inge Kvindesland

Ole Berthelsen må ha fått solstikk.Selv har jeg en 20 år gammel snekke med dieselmotor. Mye tryggere enn bensin pga brannfaren. Jeg tøffer rundt i 7 - 8 knop og det plager meg ikke det dugg at også store lystbåter kan kjøre "avgiftsfritt". Når jeg kjører lettbåt med påhengsmotor (bensin) betaler jeg fulle avgifter.Hva skyldes denne avgiftsfeberen ? Vi trenger å SENKE avgiftene her til lands - ikke øke dem.Det er ikke slik at landet trenger pengene, og det er ikke nødvendig å legge flere dempere på båtlivets gleder. Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften sies det, men dersom det virkelig plager Ole Berthelsen så mye at Vollvik "sparer" på drivstoffutgiftene kan han sette seg ned og beregne hva Vollvik har betalt i andre avgifter (HK,MVA oa.) på sin båt.Deretter burde skaffe seg dame.

27.07.2006 @ 01:36
Postet av: ørjan

Må si meg enig med Per Inge Kvindesland.Hvorfor bruke tiden på regne inne når det er sol ute, få deg en båt å kome deg sammen med damen du oppfordres til å finne.....

27.07.2006 @ 04:30
Postet av: Ronny Henriksen

Enn at folk skal være så kort tenkt å begynne å bråke med avgiftsfri diesel. Det er jo opp til hver enkelt å kjøre diesel, disse båtene er jo endel dyrere i innkjøp så at de ikke betaler avgift er dem vel unnet. Senk avgiftene på bensin heller istede for å tenk Øk å Øk. Ordtaket: Sjøen for noen blir jo bare mere tydelig hvis det skal bli dyrere..Ære være folk som Volvik som pøser inn penger i statskassen i motsettning til Mr. Fredriksen.

27.07.2006 @ 06:23
Postet av: Einar

Ønsker man legge veiavgift på landbrukets maskiner, fiskebåter og fyringsolje ??

27.07.2006 @ 11:59
Postet av: Sinna Norgesborger

Har dere ikke gitt opp dette landet for lengst. Det er bare å snyte så mye som mulig, på alle mulige måter. Da blir det iallefall litt mer rettferdig, iallefall for de som snyter...sånn er det dessverre lagt opp til!

27.07.2006 @ 13:43
Postet av: Marius

Det er så urtypisk at folk trekker fram "de rike" for å understreke poenget sitt. Hva i alle dager har Idar Vollvik med saken å gjøre? Hva med småsparerne som endelig har fått råd til å kjøpe seg en 20-fots daycruiser, og valgt å kjøpe med dieselmotor for at de faktisk skal ha råd til å bruke nyinvesteringen.Her lukter det bedreviter med agurker under armene...

27.07.2006 @ 14:45
Postet av: Frode

Fantastisk at man klarer å argumentere for økte dieselavgifter i avgiftsnorge. Stå på!! Man burde da også legge en avgiftsøkning på fyringsolje for å forsikre seg om at dette ikke blir brukt som alternativ på dieselbåten. Hvorfor ikke forby dieselmotorer generelt siden de er mest effektive og dermed ikke bidrar like mye til statskassa. Eller kanskje man egentlig skal forby fritidsbåter i det hele tatt, det er jo kun et luksus og status objekt!!Heia norge!

27.07.2006 @ 21:48
Postet av: Arvid

Snart må grasrota våkne ! Den Norske Stat flommer over av penger - hvem står ansvarlig for avgiftene ? - jo politikerne - bare husk å stemme riktig ved neste valg !!

27.07.2006 @ 23:02
Postet av: Sjur

Takk til Marius!Jeg ble helt matt når jeg så oversikten, det virker som at Vollvik lurer seg unna avgiftene. Fordi at det står ingenting om at dette er en elgammel dieselavgift, det er ingenting som han kan noe for!!Det er tusenvis av båter med dieselmotor på sjøen, hvorfor ikke skrive "Kjøp Diesel, spar 1000-vis av kroner" eller noe annet lurt.Dette er typisk norsk presse idag, de prøver å skape blest om så mye som mulig, og er du ekstra uheldig og har tjent penger i norge så sliter du! Bare still deg opp og gjør deg klar for å bli utlevert.Jeg blir kvalm av slike saker, dette hører under forbrukersaker. IKKE sladresaker.Håper jeg får råd til en sånn båt en dag, kanskje det står og lese i VG. "Eyh! Sjekk trønderen som snyter deg for 17000,- hver gang han fyller tanken! Vis din motstand!"

28.07.2006 @ 00:44
Postet av: Hogg

Berthelsen! Nu va du smart!!!!!!!

28.07.2006 @ 02:33
Postet av: albert

Å hold munnen på deg din smålige lille mann. "Vollvik har mer penger enn meg" uhuuuuuuuuuu !!! Rent saklig: hva med å foreslå å REDUSERE AVGIFTEN PÅ BENSIN fremfor å øke avgiften på diesel ???Herregud, Nettavisen er bare full av gjøkhuer, Stavrum & co asså, jeg blir bare helt satt ut !!!

28.07.2006 @ 08:38
Postet av: Tore

Det er vel bare å kreve avgiften fjernet fra bensin. Det som plager meg er at superkapitalisten (Norske Stat) håver inn penger på alt man foretar seg. Det gjelder om man er rik eller fattig. Det bør vises varsomhet med slike utspill (eller er du SP i inkognito?) da politikere elsker slike nye forslag. Til slutt: Vollevik gir antakelig f... i om dieselen kostet det tredoble. Da ville han ha fjorden for seg og sine.

28.07.2006 @ 09:46
Postet av: Stephen

helt utrolig. blir helt sjokkert når jeg leser hvor dumme folk kan bli, det har da ingenting med misunnelse å gjøre når det gjelder avgiften? vi betaler veiavgift på bensin som blir brukt på sjøen, som skal betale for f eks ulykker fiksing av vei osv.At det er uretferdig har da ikke en dritt med hvordan motor de store båtene har? og at man ikke må være rik for å kjøpe diesel motor, selvfølgelig må man ikke det, men når man er 20 så kjøper man seg gjerne ikke en 22 fots med innborsmotor. påhengsmotorer med diesel kommer med de er ikke akkurat små..

28.07.2006 @ 09:56
Postet av: Ian

Smålig av deg!!! Har du ikke annet å skrive om..? Tosk!!!

28.07.2006 @ 10:10
Postet av: Ole

Enig med Frode. Dette er Janteloven i et nøtteskall, og som tydeligvis plager Berthelsen til bristepunktet. Det eneste en slik debatt kan føre med seg er jo at diselavgiften evt vil øke. Bensinavgiften blir aldri satt ned, hvis det er det han håper på. Nisselue...???

28.07.2006 @ 11:06
Postet av: thm

avgiftsfri bensin som farges, er ikke noe problem. slik bensin var allerede på markedet og brukt av mange kommuner allerede på midten av 60tallet - Molde Brannvesen hadde "blå bensin" i 1968 vet jeg. så å helle dette over på bil, tja - koster deg ca 20.000kr i bot har jeg hørt. og jeg som ikke har råd til båt engang!!!thmmolde

28.07.2006 @ 11:11
Postet av: Peter

Mange mener mye om lite... Velkommen til virkeliheten, det er forskjell på folk og verden er ikke alltid dønn rettferdig...

28.07.2006 @ 13:08
URL: http://www.ledzbor.no
Postet av: Nicolai

Ikke glem at en stor dieselmotor er ganske mye dyrere i innkjøp enn en tilsvarende bensinmotor. En 300 HK innenbords bensinmotor med hekkagregat ligger på ca Kr190,000 kr (veil pris). En tilsvarende 300 HK diesel koster rundt Kr 320,000 i innkjøp. Vedlikehold og rep av en slik motor koster gjerne mer enn en bensinmotor også, så man skal bruke båten ganske mye før man kan forsvare innkjøpsprisen av en dieselmotor selv med såkalt "avgiftsfri" diesel. Fordelen med diesel er suverent dreiemoment, lavt forbruk og tilnærmet lik null brann/eksplosjonsfare. Det er ikke uten grunn at dieselprisen til sjøs er som den er.

28.07.2006 @ 13:20
Postet av: Magne

Lurer mange ganger på hva som driver journalister til å skrive slike artikler. De må lide av misunnelse i større grad enn andre yrker. I et land som tjener mer penger enn det bruker, er det vel ikke noe poeng i å øke avgiftene, selv om vi har en regjering nå som meget gjerne vil akkurat det. En regjering vi ikke ville hatt, om pressen hadde vært like kritisk til det rød-grønne alternativet som det borgerlige.Det idiotiske med avgiftene her, er at det er 'veiavgift' på båtbensin. Tidligere fantes 'traktorbensin', som var fritatt denne avgiften, men etter medias våkne innsats, innså politikerne at her var det mer penger å hente. Stå på journalister, så klarer dere nok å flytte skatte- og avgiftsdagen fra 22.juli, som kun slås av svenskene, til et godt stykke ut i august. Da blir det i hvertfall rettferdighet.

28.07.2006 @ 14:51
Postet av: Ola

At det går an for en journalist å skrive en så ensidet artikkel - basert på misunnelse... uff..

28.07.2006 @ 20:38
Postet av: OlavG

Ja ja, janteloven står fortsatt skyhøyt hos Ola Dunk!Når skal journalister slutte å hetse folk med høy finansiell IQ?Skriv heller en seriøs artikkel som tar for seg selve problemet. Ikke rart Montgomery mener det er realistisk å drive Orkla's aviser mer effektivt.

01.08.2006 @ 01:25
URL: http://www.xn--portefljen-5cb.no

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1690008
hits