Bistand i grøfta

06.03.2007 @ 11:00

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Og i grøfta står en norsk lastebil.

 

Slik kan TV 2-dokumentaren om de norske M6-lastebilenes skjebne i Afrika oppsummeres. Dokumentaren er en trist historie. Ikke bare fordi de fleste av de 40 år gamle lastebilene står og samler rust, men fordi tanken bak dem var så god.


Se innslag på TV 2 Sumo her
 

Ildsjelen Jan Egeland sørget for å sende rundt 200 utrangerte militære lastebiler mens Malawi og flere andre land var truet av en sultkatastrofe. Hva var bedre enn å sette norsk overskuddsmateriell inn i hjelpearbeidet?

 

Fem liter på mila
I ettertid er det lett å se at prosjektet ikke var så god idé likevel. I Sør-Afrika gjorde at det tok lang tid å få lastebilene på veien. Når de omsider kom i drift, brøt flere av dem sammen etter kort tid. Motorer som krever fem liter på mila er heller ingen vinner, særlig ikke når lokale krefter kan tilby større og mer moderne kjøretøy som er atskillig rimeligere i drift. Fire og et halvt år etter hjelpeaksjonen, er de hvite bilene redusert til et miljøproblem.
 

Vinn-vinn
Men den tidligere Røde Kors-generalen Egeland skal ha for forsøket. Og TV 2 fortjener kreditt for å ha avslørt lastebilenes skjebne. Nå er det på tide å lære av prosjektet.

 

Lærdommen er at fattige land ikke trenger antikke norske lastebiler. Samtidig finnes det mange eksempler på de ikke nødvendigvis trenger norsk high-tech heller. En felles tanke bak disse to innfallsvinklene er å skape en vinn-vinn-situasjon. På vanlig norsk betyr det: Hvordan Norge kan få mest mulig ut av hjelpen vi likevel gir til utviklingsland?

 

CO2
Erfaringene viser at det ikke nødvendigvis er den riktige måten å gjøre ting på. Den rødgrønne regjeringen har signalisert at den aktivt vil bruke norsk teknologi i bistanden, ikke minst innen energi. Det vil gi Norge stor innflytelse innen en viktig sektor, og samtidig hjelpe norske selskaper.

 

I april drar utviklingsminister Erik Solheim på en "miljøreise" til Sør-Afrika, Zambia og Tanzania. På programmet står blant annet besøk ved prosjekter som kan nøytralisere norske CO2-utslipp. Regjeringen bør være svært forsiktig med denne tilnærmingen. Det er flott om skogplantingsprosjekter i Afrika kan bidra til å oppfylle norske kvotekrav, men ikke nødvendigvis det beste for Afrika. Erik Solheim bør også tenke på hvordan han kan få lastebilvrakene hjem i gjen.


Kommentarer:
Postet av: howdiman

må innrømme at jeg blir litt forbanna når jeg ser dokumentaren på tv 2 igår.

eneste de greide å dokumentere er afrikanere som er utakknemlige, å ikke gidder å vedlikeholde bilene.

greit at det ikke var state of the art matriale de fikk. men de fikk bilene gratis, fraktet gratis. og faktiske hjalp disse menneskene i en krise. så gjør reporterne ett stort poeng av at det begynte og regne, og derfor var det ikke bruk for bilene allikevel. HALLO!!!!!! hvem kan vel forutse det???

og hva regner de med at vi skal sende ned da? helt nye lastebiler som koster millioner av kr pr stk???

dessuten er det jo veldig merkelig at disse lastebilene har fungert i norge i mye hardere klima i 40 år. mens ett halvt år i afrika så er de vrak. nei sorry, men gårsdagens dokumentar satt ikke røde kors og egeland i dårlig lys. men motakerene

06.03.2007 @ 16:22
Postet av: Nadreas

Er ikke enig med howdiman. Moralen i historien er at det finnes alternativer til de norske lastebilene. En ny(ere) trekkvogn laster lett 4-6 ganger hva man får inn i en M6 og bruker omtrent det samme på mila. Altså er det sannsynligvis rimeligere å leie en lokal transportør enn å benytte M6er.

Hadde man benyttet lokale transportører hadde man fått mer igjen for uhjelpspengene i tillegg til at man hadde hjulpet det lokale næringslivet. De landene som har mottatt mest uhjelp de siste 50 år er fremdeles de fattigste i verden.

STOPP UHJELPEN, START HANDELEN!

07.03.2007 @ 10:05
Postet av: Gubben

Jeg er helt enig i howdiman sitt innlegg.Disse gamle militærbilene hadde ikke mange kilometer på telleren og de var i meget god stand!Det har vært mange slike prosjekter i Afrika og de har også gått "rett i dass" pga manglende forståelse for vedlikehold/total mangel på vedlikehold.

07.03.2007 @ 10:16
Postet av: runner runner

Bruke 100 mill på å sende gamle utrangerte biler til Afrika.

Disse bilene har ikke fungert utmerket i Norge, de har fungert fordi de er brukt i militæret.

Er det liksom noen private aktører i transportmarkedet som bruker så gamle biler??? NEI!

Hvorfor: De er totalt uøkonomiske og upraktiske å bruke.

Tanken var kanskje god, men det er resultatene som teller...

07.03.2007 @ 12:31
Postet av: morten

Howdimann har så rett. Tv 2 opptrer som en "selvopphøyet kontrollant" av Røde Kors sine oppdrag i Afrika.Uten å ha noen form for kunnskap om hvor mange mennesker som faktisk ble reddet i sultkatastrofene, feks i Lesotho, Zambia,Sudan,Indonesia,Nairobi osv. osv. Fokuset er dessverre på de M6ene som ble ødelagt og skrapet på veien, et problem Røde Kors sikkert var klar over fra dag en.

Da reporteren intervjuet en lokal sjåfør og spurte om hva som var skrevet på det norske instrumentpanelet ble jeg flau. Vi snakker om en bil her med av/på brytere uten noen uheldige konsekvenser.

Den farlige slaktingen av bil med asbest ble det også lagt stor vekt på. Asbesten er et stykke rør på eksosanlegget.

Det er lett og reise seg opp av sofaen med notatblokk og kamera for å lage en kritisk fremstilling av M6-operasjonen i Afrika.

Det er trolig ikke så lett å ha logistikkansvaret for flere hundre M6er, når bare det å registrere og tolle inn dem er et svare strev.

Etterpåklokskap er en behaglig tillstand:-)

07.03.2007 @ 12:54

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/4615126
hits