Mysteriet DNB NOR

02.10.2006 @ 08:55
Nok en gang slakter DNB Nors kunder sin egen bank, viser en undersøkelse fra Epsi presentert i mandagens Dagens Næringsliv. Her får storbanken jumboplass når 2580 kunder skal si hva de mener om banken sin.  På en skala fra 0 til 100 får DNB 64 poeng av brukerne sine. Skandiabanken og Handelsbanken får henholdsvis 79 og 73 poeng. Midt mellom ligger lokale sparebanker med 75 poeng.

Tidligere i måneden ble DNB NOR kåret til de beste banken i Norden av finansmagasinet Global Finance. Magasinet la vekt på blant annet lønnsomhet, geografisk dekning, kundetilfredshet (vår utheving), og produktinnovasjon. 

Klagesangen fra DNB-kundene har fått klokkene til å ringe i konserledelsen, selv om selskapet har lagt fram rekordresultater flere år på rad.  For DNB er det alvor når en kundegruppe som representerer 1,25 millioner DNB-brukere slakter sin egen bank, særlig når misnøyen stiger fra i fjor til i år. Samtidig fortsetter de fleste av de samme kundene ekteskapet, til tross for fristelsene hos Skandiabanken eller Handelsbanken.

 

DNB NOR kan ikke regne med at dette fortsetter inn i evigheten. Samtidig har banken greid å tilby totalpakker som omfatter både lån og lønnskonto. Det har tydelig motvirket et kundeopprør mot absurde gebyrer på tjenester kundene kan få gratis andre steder. Og her ligger mysteriet bak DNB NORs suksess: Hvordan få kunder til å bli i den samme banken de dømmer nord og ned? Det bør få klokkene til å ringe hos misfornøyde DNB-kunder.


Kommentarer:
Postet av: Per Christensen

Jeg har vært i en prosess med å bytte bank, fordi DNBNOR ikke ville gi meg et boliglån. De brukte utgiftssiden på SIFO-standarden for familier med småbarn som begrunnelse - men glemte å se på at familien har doblet inntekten på 3 år, har doblet egenkapitalen ved sparing, og i i tillegg har potensiell egenkapital ved salg av bolig. Men når den nye banken (Skandiabanken) avslår søknad om livsforsikring (med dårligere vilkår enn DNBNOR) på grunn av kronisk men slett ikke dødelig sykdom, er det ikke så enkelt å fullføre bankbyttet. Da hjelper det lite at Skandiabanken ikke har gebyrer.

02.10.2006 @ 10:07
Postet av: Anders Jacobsen

Ikke overraskende!Jeg har en (1) gang vært innon DNB.Dette var nok for meg.Aldri mer.

02.10.2006 @ 11:44
Postet av: morten

her på østlandet har de en god del filialer, noen kunder liker å ha en fysisk bank å gå til av og til, ikke for å gjøre minibankting men fks rådgivning, bankboks, søke om lån ansikt til ansikt osv. DNB NOR har med dette muligheten til å ta (imot) bilder av kundene og utstede kort med bilder, som da blir gydlige som legitimasjon. noe fks skandiabanken ikke kan. Så har du den gruppa som alltid har hatt den samme banken, kansje de har flere typer kontoer, lån, forsikringer i èn bank og ikke orker tanken på å flytte alt sammen.

02.10.2006 @ 12:32
Postet av: Asbjørn

De siste 20 årene har familien byttet bank og forsikringsselskap en rekke ganger etter hvert som DnB har kjøpt seg opp i markedet. Jeg var selv kunde i DnB en gang, men gikk lei av høye gebyrer og ugjennomsiktige fordelsprogrammer - dette må da koste en hel del, og det kan da ikke være noen annen enn meg som betaler for gildet? Ektefellen brukte Postbanken, men etter at DnB kjøpte den, gikk gebyrene opp, men innskuddsrentene og avkastningen på fondene ned, til nivåer som var enda verre enn DnBs egne produkter. Heraus! Så var det på tide å vinke bye-bye til Gjensidige, etter at de åpenbart ikke leste sakspapirene og tilogmed unnlot å hente rekommanderte brev med originaldokumenter i en skadesak. Vi fikk oppgjør for skaden til slutt, men når selskapet roter så fælt, blir saksbehandlingskostnadene høye, og kunden må betale mer enn hva tjenesten egentlig er verdt. Nå kjører jeg "anbudsrunde" på forsikringene med jevne mellomrom og går dit det er billigst.Cresco finans for bilfinansiering: Lover mye på telefon, "oppdager" ting i ettertid som "dessverre" endrer betingelsene i deres favør. Aldri mer!Nå er jeg sjeleglad for at DnB ser ut til å ha mislyktes med å kjøpe Skandiabanken i Norge, for den ville de sikkert også greid å ødelegge på kort tid, og så måtte jeg byttet bank igjen.Det ser ut til at trege kunder som er villige til å betale mye for dårlige tjenester er et stort markedssegment i Norge. DnB ser ut til å ha skjønt noe vesentlig om markedet de opererer i. Hmm, kanskje man skulle kjøpe DnB-aksjer i stedet for å være kunde?

02.10.2006 @ 12:59
Postet av: Trond

Har brukt DnB så lenge eg kan huske. Har eg hatt problem så har det bare vore å ringe, og problemet mitt har vært fiksa på minutter. Når eg skulle ha huslån så ville andre banker maks tilby meg 1,2mill. I DnBNor fekk eg 1,5 mill med en gang. I tillegg fekk eg ei rente som var meir enn 1% lågare. Greit nok at eg betaler meir i gebyr, men heller det enn å betale fleire 100 tusen til andre banker i ekstra rente!

02.10.2006 @ 16:03
Postet av: bankmannsam

Det er ikke vanlig å bytte bank ofte i Norge. Har vi en bank forbindelse beholder vi den gjerne i 15 år eller mer. Tiltaket å bytte er kanskje større enn den fortjenesten vi tror vi kan få. Og det er jo ikke sikkert neste bank er bedre. Har selv DNBNOR til lån og skandiabanken til alt annet, kunne ikke søke lån der pga regelverket deres.

02.10.2006 @ 20:07
Postet av: JensG

Jeg har nettopp skiftet til DNB NOR, rett og slett fordi de kunne gi meg gunstigst rente på førstehjemslån, i tillegg til at kunderådgiveren jeg møtte der faktisk har peiling på det hun driver med. I Sparebanken Øst fikk jeg avslag på 1,2M og Nordea ville gi maks 1,5. I DNB fikk jeg 2, ettersom husleia jeg betaler nå vil kunne dekke et 2M annuitetslån over 20 år, med en rente 3% høyere enn dagens. Jeg er i tillegg nyutdannet, og regner med å gå opp i lønn, samtidig som kona er ferdig siving til våren. Nå kunne det jo hende at jeg møtte riktig person i DNB og at rådgiverne i de andre bankene hadde en dårlig dag på jobb, men etter at jeg delte mine erfaringer med andre, har jeg fått bekreftet at andre har samme erfaringer. Jeg er meget fornøyd med DNBNOR så langt.

03.10.2006 @ 03:03
Postet av: Per

Jeg skiftet fra DNBNor for noen år siden. Grunnen var at fordelprogrammet kun var til fordel for dem, ikke for meg: Jeg måtte betale en avgift for å få en innskuddsrente som var lavere enn i andre banker. Videre måtte man betale for en tjeneste ifm assistanse ved tap av bankkort som man uansett kan få gratis hvis man har VISA. De gratis investeringsrådgiverne ga kun råd om kjøp av DNBNors investeringer osv...

03.10.2006 @ 08:25
Postet av: Jeppe

Jeg har sjekket andre banker, de er ofte litt billigere, men kunderådgiveren min i Dnb Nor er suveren og jeg har fått hjelp der flere ganger bare ved å ta en telefon. I andre banker jeg har prøvd, har det ofte vært, ja men, eller nei det går ikke. Det lille jeg kan spare på å bytte til Feks Skandiabanken er ikke verdt det å miste fleksibiliteten jeg har møtt hos Dnb Nor.

03.10.2006 @ 09:07
Postet av: Roy -Terje Nilsen

Jeg kan ikke få fullrost dnb.nor som bank det er en bank som har tatt godt vare på meg som kunde.Det som jeg tror er det aller viktigste i forholdet til en bank er at du som forbruker forholder deg til de rammer og tidsfrister som er fastlagt.Har du et uryddig forhold med betaling/utsettelser o.l.blir det problemer.

03.10.2006 @ 10:23
Postet av: Lars-Erik Østerud

Det det er MEST å tjene på er å ha sparepengene et sted med høy rente (Verdibanken har nå 3.26) og så bruke en annen bank til lønns/brukskonto. Ha for all del ikke sparepengene i DnB, de har jo mikroskopisk rente selv på "Høyrentekonto"!!

04.10.2006 @ 20:04

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2210284
hits