Mysteriet DNB NOR

02.10.2006 @ 08:55
Nok en gang slakter DNB Nors kunder sin egen bank, viser en undersøkelse fra Epsi presentert i mandagens Dagens Næringsliv. Her får storbanken jumboplass når 2580 kunder skal si hva de mener om banken sin.  På en skala fra 0 til 100 får DNB 64 poeng av brukerne sine. Skandiabanken og Handelsbanken får henholdsvis 79 og 73 poeng. Midt mellom ligger lokale sparebanker med 75 poeng.

Tidligere i måneden ble DNB NOR kåret til de beste banken i Norden av finansmagasinet Global Finance. Magasinet la vekt på blant annet lønnsomhet, geografisk dekning, kundetilfredshet (vår utheving), og produktinnovasjon. 

Klagesangen fra DNB-kundene har fått klokkene til å ringe i konserledelsen, selv om selskapet har lagt fram rekordresultater flere år på rad.  For DNB er det alvor når en kundegruppe som representerer 1,25 millioner DNB-brukere slakter sin egen bank, særlig når misnøyen stiger fra i fjor til i år. Samtidig fortsetter de fleste av de samme kundene ekteskapet, til tross for fristelsene hos Skandiabanken eller Handelsbanken.

 

DNB NOR kan ikke regne med at dette fortsetter inn i evigheten. Samtidig har banken greid å tilby totalpakker som omfatter både lån og lønnskonto. Det har tydelig motvirket et kundeopprør mot absurde gebyrer på tjenester kundene kan få gratis andre steder. Og her ligger mysteriet bak DNB NORs suksess: Hvordan få kunder til å bli i den samme banken de dømmer nord og ned? Det bør få klokkene til å ringe hos misfornøyde DNB-kunder.


Kommentarer:
Postet av: Per Christensen

Jeg har vrt i en prosess med bytte bank, fordi DNBNOR ikke ville gi meg et boligln. De brukte utgiftssiden p SIFO-standarden for familier med smbarn som begrunnelse - men glemte se p at familien har doblet inntekten p 3 r, har doblet egenkapitalen ved sparing, og i i tillegg har potensiell egenkapital ved salg av bolig. Men nr den nye banken (Skandiabanken) avslr sknad om livsforsikring (med drligere vilkr enn DNBNOR) p grunn av kronisk men slett ikke ddelig sykdom, er det ikke s enkelt fullfre bankbyttet. Da hjelper det lite at Skandiabanken ikke har gebyrer.

02.10.2006 @ 10:07
Postet av: Anders Jacobsen

Ikke overraskende!Jeg har en (1) gang vrt innon DNB.Dette var nok for meg.Aldri mer.

02.10.2006 @ 11:44
Postet av: morten

her p stlandet har de en god del filialer, noen kunder liker ha en fysisk bank g til av og til, ikke for gjre minibankting men fks rdgivning, bankboks, ske om ln ansikt til ansikt osv. DNB NOR har med dette muligheten til ta (imot) bilder av kundene og utstede kort med bilder, som da blir gydlige som legitimasjon. noe fks skandiabanken ikke kan. S har du den gruppa som alltid har hatt den samme banken, kansje de har flere typer kontoer, ln, forsikringer i n bank og ikke orker tanken p flytte alt sammen.

02.10.2006 @ 12:32
Postet av: Asbjrn

De siste 20 rene har familien byttet bank og forsikringsselskap en rekke ganger etter hvert som DnB har kjpt seg opp i markedet. Jeg var selv kunde i DnB en gang, men gikk lei av hye gebyrer og ugjennomsiktige fordelsprogrammer - dette m da koste en hel del, og det kan da ikke vre noen annen enn meg som betaler for gildet? Ektefellen brukte Postbanken, men etter at DnB kjpte den, gikk gebyrene opp, men innskuddsrentene og avkastningen p fondene ned, til niver som var enda verre enn DnBs egne produkter. Heraus! S var det p tide vinke bye-bye til Gjensidige, etter at de penbart ikke leste sakspapirene og tilogmed unnlot hente rekommanderte brev med originaldokumenter i en skadesak. Vi fikk oppgjr for skaden til slutt, men nr selskapet roter s flt, blir saksbehandlingskostnadene hye, og kunden m betale mer enn hva tjenesten egentlig er verdt. N kjrer jeg "anbudsrunde" p forsikringene med jevne mellomrom og gr dit det er billigst.Cresco finans for bilfinansiering: Lover mye p telefon, "oppdager" ting i ettertid som "dessverre" endrer betingelsene i deres favr. Aldri mer!N er jeg sjeleglad for at DnB ser ut til ha mislyktes med kjpe Skandiabanken i Norge, for den ville de sikkert ogs greid delegge p kort tid, og s mtte jeg byttet bank igjen.Det ser ut til at trege kunder som er villige til betale mye for drlige tjenester er et stort markedssegment i Norge. DnB ser ut til ha skjnt noe vesentlig om markedet de opererer i. Hmm, kanskje man skulle kjpe DnB-aksjer i stedet for vre kunde?

02.10.2006 @ 12:59
Postet av: Trond

Har brukt DnB s lenge eg kan huske. Har eg hatt problem s har det bare vore ringe, og problemet mitt har vrt fiksa p minutter. Nr eg skulle ha husln s ville andre banker maks tilby meg 1,2mill. I DnBNor fekk eg 1,5 mill med en gang. I tillegg fekk eg ei rente som var meir enn 1% lgare. Greit nok at eg betaler meir i gebyr, men heller det enn betale fleire 100 tusen til andre banker i ekstra rente!

02.10.2006 @ 16:03
Postet av: bankmannsam

Det er ikke vanlig bytte bank ofte i Norge. Har vi en bank forbindelse beholder vi den gjerne i 15 r eller mer. Tiltaket bytte er kanskje strre enn den fortjenesten vi tror vi kan f. Og det er jo ikke sikkert neste bank er bedre. Har selv DNBNOR til ln og skandiabanken til alt annet, kunne ikke ske ln der pga regelverket deres.

02.10.2006 @ 20:07
Postet av: JensG

Jeg har nettopp skiftet til DNB NOR, rett og slett fordi de kunne gi meg gunstigst rente p frstehjemsln, i tillegg til at kunderdgiveren jeg mtte der faktisk har peiling p det hun driver med. I Sparebanken st fikk jeg avslag p 1,2M og Nordea ville gi maks 1,5. I DNB fikk jeg 2, ettersom husleia jeg betaler n vil kunne dekke et 2M annuitetsln over 20 r, med en rente 3% hyere enn dagens. Jeg er i tillegg nyutdannet, og regner med g opp i lnn, samtidig som kona er ferdig siving til vren. N kunne det jo hende at jeg mtte riktig person i DNB og at rdgiverne i de andre bankene hadde en drlig dag p jobb, men etter at jeg delte mine erfaringer med andre, har jeg ftt bekreftet at andre har samme erfaringer. Jeg er meget fornyd med DNBNOR s langt.

03.10.2006 @ 03:03
Postet av: Per

Jeg skiftet fra DNBNor for noen r siden. Grunnen var at fordelprogrammet kun var til fordel for dem, ikke for meg: Jeg mtte betale en avgift for f en innskuddsrente som var lavere enn i andre banker. Videre mtte man betale for en tjeneste ifm assistanse ved tap av bankkort som man uansett kan f gratis hvis man har VISA. De gratis investeringsrdgiverne ga kun rd om kjp av DNBNors investeringer osv...

03.10.2006 @ 08:25
Postet av: Jeppe

Jeg har sjekket andre banker, de er ofte litt billigere, men kunderdgiveren min i Dnb Nor er suveren og jeg har ftt hjelp der flere ganger bare ved ta en telefon. I andre banker jeg har prvd, har det ofte vrt, ja men, eller nei det gr ikke. Det lille jeg kan spare p bytte til Feks Skandiabanken er ikke verdt det miste fleksibiliteten jeg har mtt hos Dnb Nor.

03.10.2006 @ 09:07
Postet av: Roy -Terje Nilsen

Jeg kan ikke f fullrost dnb.nor som bank det er en bank som har tatt godt vare p meg som kunde.Det som jeg tror er det aller viktigste i forholdet til en bank er at du som forbruker forholder deg til de rammer og tidsfrister som er fastlagt.Har du et uryddig forhold med betaling/utsettelser o.l.blir det problemer.

03.10.2006 @ 10:23
Postet av: Lars-Erik sterud

Det det er MEST tjene p er ha sparepengene et sted med hy rente (Verdibanken har n 3.26) og s bruke en annen bank til lnns/brukskonto. Ha for all del ikke sparepengene i DnB, de har jo mikroskopisk rente selv p "Hyrentekonto"!!

04.10.2006 @ 20:04

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2210284
hits